Jag har i flera år kikat på aish.com utan att stöta ihop med tankar om reinkarnation. Så idag gjorde jag en sökning på deras sökmotor och fick massor med svar. Tydligen är det ganska vanligt med sådan tro bland judar. Några artiklar gav lite referenser till verser i Bibeln, men de var inte direkt solklara bevis för reinkarnation.
Min slutsats efter att ha surfat runt är att det i huvudsak är ett tema som förekommer i vissa grenar av judisk mystik. Via wikipedias sida om reinkarnation i olika religioner hittade jag länkar till tre Rabiner i historien som motsatt sig tanken på reinkarnation.
I Rabbi Benjamin Blech föreläsningsserie Deed or Creed (http://www.aish.com/pathways/jewishthought/deedandcreed/), avsnitt 14, säger han att goda judar inte nödvändigtvis måste tro på reinkarnation. I så fall är det knappast ett krav på noachider heller. Får jag inte starkare bevis/vershänvisningar från Tanakh kommer jag inte börja tro på reinkarnation.

/N

