Nu under sommaren har jag lyssnat mycket på föredrag av Rabiner på mp3. Det är så otroligt mycket att lära om judendomen, trots att jag som f d kristen har haft vissa förkunskaper. Mycket är hämtat från den muntliga traditionen (som är skriven i olika teologiska verk). Jag hittar inga motsägelser mellan det jag hör om muntlig Torah och den skrivna. Det är lättare att ta till sig muntlig Torah än det var för mig att vara kristen, för jag såg så många motsägelser mellan nya och ”gamla” testamentet/Tanakh. Jag slipper nu motsägelserna men får undervisning om sätt att tolka Tanakh som inte alltid är helt uppenbara vid en ytlig genomläsning. Det beror bl a på att det hebreiska språket har en hög informationstäthet vilket är svårt att få med i översättning av Bibeln.

Att jag har mycket att lära om judendom innebär att det jag skriver här på bloggen troligen inte alltid är representativt för traditionell judendom. Jag vill inte medvetet sprida konstiga tolkningar av judendomen. Inte heller vill jag förtala kristendomen, trots att min uppfattning är att kristendomens läror inte stämmer med bibelns undervisning i gamla testamentat.

/N

