Min mormor var underbar! Hon berättade så mycket om sin barndom för mig när jag växte upp. Jag visste hur det kändes att åka så snabbt i släden efter hästen, så att man trillade ur och for in i snödrivorna i kurvorna!!!  😉
Jag visste hur hon och hennes bror ställde upp för varandra och gav alibin när de hade träff med en förälskelse, så inte deras stränga mamma fick reda på det. Jag visste varför hennes mamma var så sträng, trots att ingen talade om det under uppväxten.
Min mormor levde ett långt och gott liv, trots att det levdes enkelt och sunt. År 2004 dog hon, hundra år efter att hennes mamma hade blivit gravid utan att vara gift. Vid begravningskaffet var första gången jag öppet hörde släktingar nämna händelsen och hur den hade påverkat mormors liv. Att mormors mor vid en dans hade blivit gravid med en postmästare som sedan inte hade velat gifta sig med henne. Hennes barn (mormor och syskonen) skulle inte behöva drabbas av samma smälek som hon! Mormor berättade sitt livs historia så jag nästan kunde säga att jag hade levt med henne!

Judendomen gör anspråk på att förmedla den religion som förts vidare från generation till generation sedan Sinai. Det är en styrka med detta. Det gör det trovärdigt för inte vilseleder föräldrar sina barn.
Det motsäger inte exegetik. Det tillför ytterligare en aspekt som gör det lättare att leva ut sin religion när man går i fädernas fotspår.

/N

