Varför är jag noachid istället för att försöka bli jude?
Många argument kan anföras. Ska man vara en praktiserande jude så är det definitivt något som kräver viss ansträngning.
Jag så en videosnutt som gav mig ny input: http://www.aish.com/spirituality/LoriAlmostLive/Why_I_Dont_Live_In_Israel.asp

Jag har haft lite kontakt med några judar och gemensamt är hur de berättar om familjen i Israel och hur de gång på gång reser till Israel. De älskar Israel på ett sätt som definitivt skiljer sig från min känsla för mina semestermål. Israel är hemlandet, även för de som i generationer bott i andra länder.

Jag ser med förundran hur Bibelns profetior går i uppfyllelse med de som återvänder till Israel, men inte känner jag för Israel som de. Israels historia är enastående intressant. Israel har en intressant natur och djurliv med arter både från Europa, Afrika och Asien. Jag tycker om både Israel och det judiska folket, men jag har nog inte riktigt samma hängivna kärlek för det landet som de.
Vissa menar att Judar i någon mån har en gemensam andlig rot. Jag tycker om Israel och judarna, men jag har inte en judisk ande.

/N

