Så var det dag för storhelg igen! Chanukah menar jag. Helgen inträffar 22-29:e december i år och firar hur en liten grupp judar under andra århundradet innan modern tidräkning besegrade grekiskinfluerade hellenister, återtog och återinvigde det andra Templet. Vid invigningen hade man bara olja till ljusstaken i templet som skulle räcka ett dygn, men mirakulöst räckte oljan i åtta dagar till ny olja hade framställts.
Till minne av detta firas Chanukah med bla annat tändande av ljus i en särskild Menorah-ljusstake och mat som tillagats i olja (ex munkar eller potatispankaka).

Som noachid är jag inte ålagd att fira vissa judiska högtider. Jag är däremot ålagd att inte fira andra religioners högtider som kan ses som avgudadyrkan. Det finns inga förbud mot presenter/julklappar eller att äta släcktingarnas julmat (inklusive skinkan). Men jag kommer tända ljus och laga raggmunkar till min dotter. Såklart ska jag berätta historien för henne.

Aish.com har en mycket bra guide till Chanukah-firande här: http://www.aish.com/chanukahthemes/chanukahthemesdefault/Aish.coms_Chanukah_Reader.asp

Det historiska återtagandet av Templet går att läsa om i Mackabeerböckerna (som i kristna Biblar finns som apokryfa texter mellan ”gamla testamentet” och ”nya testamentet”)

/N

