I morgon är det sista dagen i Chanukah. Det är första gången jag på något sätt firat denna högtid. Jag har tänt ljus, berättat för min dotter om oljan som räckte 8 dagar när templet skulle återinvigas och jag bjöd mina föräldrar på raggmunkar (stekta i mycket olja). Åt munkar med dottern också.
Hade jag varit jude hade jag varit betydligt noggrannare med hur jag firade, men som noachid är kraven små. Jag får i sympati med det judiska folket fira hur Gud har gjort under, men det ställs få krav. Jag börjar med några saker och får se vilka traditioner jag plockar upp de kommande åren.

När det var kristen julafton var jag med den närmaste släkten som vanligt och gav julklappar. Det finns inget förbud mot presenter i judendomen. Jag åt en bit skinka också. Jag köper sällan skinka själv, men som noachid får jag äta skinka.

Om man jämför judisk Chanukah med kristen jul så måste man konstatera att den judiska traditionen har mer religiösa undertoner. Kristen jul är en märkligt blandning av traditioner (ex mat, tomtar, gran, julklappar) som inte har något med det de säger att de vill fira. I judendomen är firandet närmare kopplat till det man firar.

Det var nog med viss förvåning mina föräldrar insåg att raggmunkarna var en del i mitt religiösa firande. De vet att jag inte längre är kristen och att jag tror på judendomen, men vi har inte talat så mycket om det. Det är nog en process för dem att ta in att jag associerar mig med en religion som för dem är väldigt främmande.

/N

