Bland det populäraste att läsa här på bloggen är om slaktmetoder. Jag kanske ska förtydliga att för judar gäller att de bör äta kosher-slaktat, men att noachider är fria att äta alla sorters kött.

För praktiserande noachider (d v s ej judar) gäller: Enda restriktionen för noachider är att djuren ska vara helt döda innan de styckas, så att budet att inte äta en del från ett levande djur inte bryts.

Död är en definitionsfråga, men först och främst gäller hjärtdöd som dödsbegrepp inom judendomen. Djuren bör dessutom hänga så länge att de inte längre rycker, vilket innebär att det livgivande syret i cellerna är slut.

Vanligt svenskt kött kommer från djur som dödats, avblodats och har fått hänga till dess de inte rycker eller uppvisar reflexer och därmed är att betrakta som döda. Det är därmed acceptabla att äta för praktiserande noachider, meeen…

Enstaka muskelfibrer kan teoretisk sett antas rycka längre tid efter avblodningen än vad som med blotta ögat är observerbart. Gör man en så hård tillämpning av budet är det bäst att äta kocherslaktat kött eller att inte äta kött. Jag har dock aldrig stött på någon som hävdat att noachider bör äta kosher.

Min personliga uppfattning är att svenskt kött uppfyller kraven på att djuret ska vara dött innan styckning och jag äter det därför. Det händer att jag äter (muslimskt) hallal-kött, som är vanligt i butikerna i min stad. Fanns det kosher-kött skulle jag köpa det när det var en produkt som tilltalade mig d v s inte för att det är ett religiöst krav.

Vid resor utomlands, där man är osäker på slaktmetoden, kan vara klokt att äta fisk, mjölk, ägg,  men inte kött.
/N

