När jag först blev noachid ogillade jag tanken på reinkarnation som förekommer inom judendomen. Mitt främsta argument var att det inte står om reinkaration i Bibeln. Faktom är att Tanakh inte heller diskuterar så värst mycket om ett liv efter döden heller.
Tanakh talar främst om att leva efter de av Gud givna buden och dessutom berättas om det judiska folkets historia. Liv efter döden, reinkarnation och den kommande världen är existensiella frågor som mycket knapphändigt behandlas i Bibeln. Bibeln ger, tycker jag, bilden av att hur vi lever detta liv är långt mycket viktigare än att vi bryr oss så mycket om liv efter döden.

Jag kan idag acceptera tanken på reincarnation, men det är inte så viktigt för mig. Snarare visar reinkarnationstanken på Guds godhet. Han ger oss ofullkomliga fler chanser att jobba med oss själva och göra mer gott, så vi i den kommande världen kan leva i Guds närhet.

Här är en passage i Tanakh som ofta tolkas indikera att reinkarnation förekommer:

Job 33:28 Han friköpte min själ så att den inte hamnade i fördärvet, och mitt liv skall se ljuset.”
Job 33:29 Se, allt detta gör Gud både två och tre gånger med en människa,
Job 33:30 för att föra tillbaka hennes själ från graven, så att livets ljus får stråla över henne.

/N

