Jag har inte skrivit mycket på senaste tiden. Jag har återupptagit mina bönevanor jag hade innan semester, med daglig bön från Psaltaren. Känns gott! Jag har saknat det faktiskt,samtidigt som noachider inte är ålagda att be på något specielltsätt.

Jag har några gånger skrivit att de sju noachidiska buden egentligen är kategorier som innefattar andra bud. Vissa som visat bloggen intresse verkar tycka att det är alldeles för få bud jag följer (ex när olika typer av s k Messianska kristna) och andra som tycker att det är jobbigt att följa bud, de bryr sig inte om att kontakta mig.

Kolla in följande länkar:
http://www.noachide.org.uk/html/30_noahide_laws.html
http://www.noachide.org.uk/html/66_noachide_laws.html

Tur för mig att mitt försök att ympa kaktusar i somras misslyckades (se lista 1, bud 17 i första länken). Jag vill ha ett par långsamväxande köldtålig form av pelarkaktusar (Trichocereus pasacana och Oreocereus celcianus) från norra Argentina på balkongen året runt. Det tar många år bara att få dem att bli hyggligt stora. De är bara några millimeter stora ett par månader efter att jag sådde dem. Så jag prövade att ympa en på en snabbväxande kaktus lämplig för ympning, men jag misslyckades. Ympen tog inte.
Jag får lov att kolla upp detta bud. Kanske måste jag ”vända om” och ta avstånd (s k Teshuva) från just detta, att ympa växter.

Ärligt talat, det är mer slumpen än moral som gjort att jag inte har ägnat mig åt hypridavel av husdjur (se bud 15, första listan, första länken) utan har hålllt mig inom arten. Hybridiseringar (ofta fertila) förekommer bland fågelhobbyn, akvarie fiskodling och i reptilhobbyn. Dessutom, tamkatten antas ha uppkommit som en hybrid mellan ett par olika mindre vildkatter som egyperna höll i templen, men inte kan väll tamkatter vara förbjudna? Röda kanariefåglar fick genen för röd färg från en sydamerikansk fink o s v. Jag får kolla upp detta bud också.

/Niklas

