Titta på avsnitt två i SVTs serie Från Sverige till himlen! Det är ett program från Chabad i Göteborg.

http://svtplay.se/t/152223/premiar__fran_sverige_till_himlen

Jag såg det nyss och fylldes av stor värme. Särskilt berörd blev jag av männens bön. Det kanske skulle vara fint att lära sig Hebreiska.

Vilken omställning det måste vara för de som konverterar. Vissa blir noachider på vägen innan de konverterar, men jag har inte längtan efter ex kocher etc. Därför är jag tacksam för att Judendomen inte ställer krav på att jag som icke jude att leva så, utan att jag bara behöver försöka följa den grundläggande etiken som de sju kategorierna av noachidiska bud innefattar.

Jag önskar Judarna i Sverige allt gott. Hoppas att programmet bidrar till att öka förståelsen för Judendomen.

/ Niklas

Samtidigt är jag tacksam för att Judendomen inte ställer krav på att jag som icke jude att leva så, utan att jag bara behöver försöka följa den grundläggande etiken som de sju kategorierna av noachidiska bud innefattar.

