I morgon är det Yom Kippur, Försoningsdagen. Enligt den judiska traditionen bad Moses Gud om försoning för det judiska folket, efter händelsen med guldkalven, och på Yom Kippur fick man försoning och då fick Mose den andra uppsättningen av lagtavlorna. Sedan dess är Yom Kippur en viktig dag för försoning inom judendomen. På Yom Kippur får man försoning för synder begångna mot Gud, men man bör redan en tid innan ha sett till att försöka gottgöra och försonas med människor som man kan ha gjort orätt mot.

Rabbi Yoel Schwartz rekommenderar att noachider ber om försoning med Gud denna dag, även om det inte är en fastedag för oss icke judar (Källa…).

Web-sidan från JAHG-USA ger inga förslag till högtidlighållande av Yom Kippur för noachider.

Boken ”The Rainbow Covenant” av Michael E Dallen nämner endas på ett ställe Yom Kippur, i ett sammanhang som handlar om att noachider, icke judar, får välja att uppmärksamma de judiska högtiderna. Boken ger dock inga förslag på hur.

Så hur ska jag göra? Jag har inte tagit ledigt från arbetet och fastar inte. Dock har jag avbokat en aktivitet på kvällen för att jag ska kunna studera Torahn, be och läsa på om vad försoning innebär inom judendomen. Jag planerar även be Gud om förlåtelse och där jag har brustit ska jag försöka mig på att skissa en plan för att leva bättre nästa år.

/ Niklas

Info hämtad bl a från:
http://www.okbns.org/pdf/Noahide_Commandments3_503107.pdf
http://image.aish.com/yomkippur_reader.pdf
http://www.noahide.com/holidays.htm